Seriale i flimeryki
Seriale rekomendowane / recommended TV shows/series
W CIĄGŁEJ ROZBUDOWIE / REGULARLY UPDATED
The Fall of the House of Usher
Los Machos Alfa
Kronika obejrzanych filmów. Obraz, wspomnienie, ocena.
Gdzie się da, screen własny. W trakcie przeróbki na wersję limerykową
Journal of movies seen. A screenshot, an impression, a rating.
Own screenshot wherever possible. Under reconstruction into a limerick version (sorry, Polish only)
10 Cloverfield Lane
W obliczu kosmicznej zagłady,
Powstał film co czasem nie daje rady.
Nie wszystko w nim mi zagrało,
Lecz dobrze się oglądało
Gdyż Goodman był nie od parady.
3.5/5
12 Angry Men
Na scenie wielkości pudełka
ciężko z widownią grać w berka.
Tylko dialogi 12 gości
I ich osobowości
Sprawiają, że powstaje rzecz wielka.
4.5/5
Ad Astra
Brad Pitt gra w miarę poprawnie
W typowym Sci-Fi gdzie (nie zgadniesz!):
Dziwny scenariusz mu każe
wędrować przez gwiezdne pejzaże;
Niemądre to, ale ładne.
3.5/5
Aftersun
Wszystko tu jest uczuciem,
Co łączy ojca i córkę,
Tak pokazanym
I opowiedzianym
Że łzy same lecą ciurkiem.
4/5
All About Lily Chou-Chou
Nie wiadomo co tu bardziej dech zapiera:
Piękny obraz czy agresja co z młodych ócz wyziera;
Rzecz jest i piękna i smutna,
Natchniona oraz okrutna
Polecam i kiedyś obejrzę znów, jak się pozbieram.
4/5
Apocalypse Now
Słusznie przeszedł do grona klasyków
Bo jak żaden inny uwagę mą przykuł:
Przejmująco zagrany
I epicko ukazany
Koszmar wojny w malignie tropików.
4.5/5
As I Was Moving Ahead Occasionally I Saw Brief Glimpses of Beauty
Kiedy starszy pan z akcentem
Mówi ci że coś jest piękne,
Bierz się do oglądania!
Choć 5 godzin trwania
Sprawi że każda rura zmięknie.
3.5/5
The Banshees of Inisherin
Historia większa niż suma jej fragmentów –
Tumult uczuć i pragnień, konfliktów, sentymentów;
Do tego dialogi ponadziewane
humorem całkiem niespodziewanie:
Popis pejzaży, uczucia, talentu.
4/5
Beau is Afraid
Spod pióra Astera Ari – coś nowego:
To miłość matczyna biednego
Beau wciąga wciąż w nowe
sytuacje groteskowe
Nerwica – cóż potworniejszego?
4/5
Black Swan
Brawo za specjalne efekty,
Lecz rażą grubo ciosane podteksty;
Jakaś dziwnie jest pusta
Na ekranie groza, rozpusta,
Jest tu rozmach, lecz brakuje reszty.
3/5
Blade Runner 2049
Epicko zrealizowany film godnie
Podjął i poniósł klasyki pochodnię;
Goslinga kreacja się sprawdza,
A akcja jest coraz ciekawsza
Choć ciut naciągany jest koniec.
4/5
Boogie Nights
O narodzinach i upadku porno-gwiazdy,
Więc jak się nie spodziewać ostrej jazdy?
Aktorzy, nawet Wahlberg, grają strawnie,
Jest seksi, bywa krwawo i zabawnie;
Warto – ale przymknij oczy na ostatnie kadry.
3.5/5
Braindead
Muszę tu użyć, i sam się sobie dziwię,
Sformułowania “cudownie obrzydliwe”
W środku krwi i flaków schowane
piękny romans z bildungsromanem:
Przezabawne, przebrutalne, niemożliwe!
4/5
Brazil
Olimpijski rozmach w dystopijnej scenografii,
Senno-koszmarny klimat jak tylko Gilliam potrafi.
Szkoda że w tym efektów morzu
Sama fabuła wypada najgorzej,
Wśród morza satyry aspekt ludzki do mnie nie trafił.
4/5
Den Brysomme Mannen
W sterylnym czyśćcu (karykaturalna Skandynawia)
Bohater dość znienacka się zjawia.
Ciut magicznego realizmu,
Czarnej komedii, natrętnego socjalizmu,
Fajnie się ogląda i szybko omawia.
3.5/5
Caché
Zaczyna się jak rasowy kryminał
Ale w miarę jak czas filmu mijał
Dramaty się uwidaczniają
A intrygi znikają
Warto zostać, ze względu na klimat.
3.5/5
Citizen Kane
Dzika zazdrość zżera gdy oglądam dzieło
Które Orson stworzył ledwo ćwierć wieku mu stuknęło;
Majstersztyk aktorski, reżyserski,
Ze wszech miar wizjonerski
Ludzki i aktualny, choć tyle lat minęło.
4.5/5
Dear Zachary: A Letter...
Choć bardzo amerykański w montażu,
Dokument każdego pochłania od razu.
Zwroty akcji rozliczne
I odkrycia tragiczne
Wzruszą i skruszą serce nawet z głazu.
4/5
Desperately Seeking Susan
Neonowe frędzle, wypchane ramiona,
Dyskoteki, plastiki, i rzecz jasna Madonna.
Przy takiej porcji ejtisowości
Uśmiech sam na twarzy zagości,
Fest nostalgia humorem zaprawiona.
3.5/5
Donnie Darko
Gatunki mieszają się przy wtórze
muzyki z epoki i w hormonów chmurze;
I z satysfakcją
Śledzimy akcję
Gdy Gylenhall robi w czasie podróże.
3.5/5
Do The Right Thing
Upał, kolory, ciekawe persony-
Klimat Brooklynu świetnie uchwycony.
Lecz podskórne uprzedzenia
Prowadzą do nieporozumienia
Aż po tragiczny finał – czemu nieunikniony?
3.5/5
The Endless
Na uboczu mieszka tajemnicza sekta;
W załamaniu światów, gdzie czas się zapętla;
Są tajemnicze istoty w jeziorze
I kosmiczni obserwatorzy,
Polecam – produkcja wciągająca i świetna.
4/5
Fallen Angels
Zachwyca styl i kolor, kompozycja, światło,
Czemu więc w historię tę wczuć się tak niełatwo?
Bohaterzy są chłodni
I niezbyt wiarygodni,
A “miłosne” ich dzieje prezentują się płasko.
3.5/5
Ghostwatch
Program jedyny w swoim rodzaju,
Zmroził niegdyś widzów w całym kraju.
Ze wszechmiar klasykiem jest
Dając początek horrorom VHS;
Przekonujący, przejmujący, włosy stają.
4/5
Ghost World
Bohaterka zblazowana tak że ledwo dycha,
Gra aktorska to zjednuje, to znowu odpycha.
Na progu dorosłości
Powinno być więcej subtelności,
Bywa zabawnie, ale morał umyka.
3/5
The Green Book
Na faktach, a jednak sztampowo.
Aktorzy grają dobrze, a jednak papierowo.
Odhaczone obowiązkowe
Kwestie kulturowo-rasowe
Akurat by załapać się w kolejkę oskarową.
3/5
Happiness of the Katakuris
Jest to horror i jest to komedia,
I jest to musical, i miłosna tragedia,
Czasem wszyscy są z gliny,
Czasem trup tańczy siny,
Sensu mało, lecz zabawa przednia!
3.5/5
Hausu (House)
50 efektów na metr kwadratowy
I bluescreen wielowarstwowy
Plus niedorzeczne granie
I jakimś cudem powstanie
Hit kreskówkowo-horrorowo-komediowy!
4/5
It Follows
Im bardziej subtelne i w tle tym bardziej skuteczne;
Memiczne duchy z dużą buzią są zbyteczne.
Mamy tu świetne i straszne momenty,
I gdyby usunąć pop-horroru elementy,
Byłoby super, a jest po prostu nieźle.
3/5
Jeff, Who Lives At Home
Gdy w obsadzie najsympatyczniejsi aktorzy na świecie-
Wielu okazji do narzekania nie znajdziecie.
Jest bezpretensjonalnie,
Zabawnie, nienachalnie,
Czy dzieło wiekopomne? Nie, lecz nie pożałujecie.
3.5/5
Goodfellas
Doceniam aktorów kunszt mistrzowski
I Scorcese reżyserskie umiejętności
Lecz nigdy mi nie leży
Historia gdzie gangsterzy
Prezentowani są wśród podziwu i nabożności.
3/5
Journal d'un curé de campagne
Dobrze zagrany ksiądz umęczony
Obrywa od losu, parafian, choroby;
Fabuła jest sztywna i nienachalna
A reżyseria dość minimalna,
Choć klasyk, nic mi w głowie nie zrobił.
3.5/5
The Killing of a Sacred Deer
Lanthimosowski klimat dziwno-drewniany
Tym razem nie pomaga fabule zaniedbanej;
I prócz świetnej kreacji pana
Barry’ego Keoghana
Jest średnio przekonująco i średnio ciekawie.
3/5
Kikujiro
Historię pozornie nienową
Lecz pomieszaną niestandardowo
I pełną barwnych postaci
(czasami bez gaci)
Kitano tu stworzył bajkową.
4/5
The Last House On The Left
Idiotyczny soundtrack, beznadziejna gra,
Nielogiczna fabuła również sięga dna;
W oparach idiotyzmu
I zbędnego sadyzmu
Nie jestem w stanie dać więcej niż dwa.
2/5
Little Miss Sunshine
Lubię kino drogi, zwariowane rodziny
Które wciąż się kochają chociaż każdy jest inny;
I choć kłócić się będą
Razem auto rozpędzą,
Bez agresji, bez wrzasku – potrzebne są takie filmy.
3.5/5
The Lobster
Daj się pociągnąć w ten świat absurdalny
Gdzie singla żywot jest zawsze fatalny;
Aktorzy grają cudownie
Pokracznie i niewygodnie
A film pięknie nieprzewidywalny!
3.5/5
Lola Rennt
Pełna akcji, zwrotów akcji, desperacji
Gra w Czasową Pętlę dla X generacji.
Prędkość jest zawrotna,
Logika umowna,
Lecz zabawa przednia, więc niech każdy sprawdzi.
3.5/5
Me And You And Everyone We Know
Urocze, i jakimś cudem w swej słodkości
Unika hipsterskiej pretensjonalności.
Pomaga obsada świetna
(szczególnie ta małoletnia)
I scenariusz pełen pomysłowości.
3.5/5
Melancholia
Dwa obrazy depresji: wprost oraz w kosmicznej
Przenośni efektownej i apokaliptycznej;
Są tu pejzaże piękne
Rozpaczą przeniknięte
Atmosferę psują ujęcia przesadnie Dogma-tyczne.
3.5/5
Night Of the Living Dead
Klasyk osadzony w swym czasie i świecie,
Dobrze przemyślany przy niskim budżecie.
Mało tu kończyn i flaków,
Lecz nie brakuje klimatu;
Ciut leciwy – lecz nie pożałujecie.
3.5/5
Nightcrawler
Co za socjopata w wykonaniu Gylenhaala,
Co za napięcie i akcja, muzyką podsycana,
Nocne L.A. nierzeczywiste,
Pościgi aut przezajebiste,
Polecam wszystkim – ideał bez mała.
4.5/5
No Country For Old Men
Scenariusz misterny – niby klasycznie,
Lecz myli tropy misternie i sprytnie;
Aktorstwo jest boskie,
Napięcie mistrzowskie,
a Bardema granie po prostu magiczne.
4/5
Noroi: The Curse
Niewątpliwie klimat, dźwięk i gra poprawna
Sprawiają że pozycja ta straszy i jest strawna;
Natomiast fabuła się sypie,
Więc choć jest estetycznie klasykiem,
“Noroi” przez lepsze opowieści jest przegoniona od dawna.
3.5/5
Oldboy (올드보이)
Brutalna, bezwzględna, przewrotna czasami
Opowieść o zemście planowanej latami;
Przykuwa serce i oczy
I z pewnością was zaskoczy,
Obejrzyjcie, nie będziecie rozczarowani.
4/5
Paranormal Activity
Niskiego budżetu wcale się nie czuje,
Reżyser mądrze atmosferę buduje;
Są strachy niebanalne,
Video-klimaty fajne,
Lecz ostatnie kilka sekund bardzo wszystko psuje…
3/5
Persona
Wszystkie kadry pięknie, malarsko skomponowane;
Epizody pięknie, wzorowo zagrane,
Za oko łapie fantastyczny
Montaż postmodernistyczny
Lecz o co chodziło? Mój intelekt przegrał tu z Bergmanem.
3.5/5
Le Pianiste
Bohaterzy wrzuceni w beznadzieję pragnienia,
Matnia uczuć i zboczeń nie do zaspokojenia;
Jest boleśnie, okrutnie,
A pianistki losy smutne
Bezlitośnie oddane, dają do myślenia.
3.5/5
Playtime
Gag na gagu się piętrzy w tym krzywym odbiciu
Paryża tak nowoczesnego, że aż przeszkadza w życiu.
Zgubcie się w szkle i stali
Z fajnymi bohaterami
I patrzcie bacznie, bo wam umknie połowa dowcipów!
4/5
Poor Things
Scenografia i efekty zapierają dech,
Każdy aktor gra fenomenalnie jak za trzech;
Ale w samej fabule
Ludzkość potraktowana nieczule;
Epatowanie brzydotą mocno szkodzi – co za pech.
3.5/5
Portrait de la jeune fille en feu
Piękne przyrody okoliczności,
Piękna opowieść o kobiecości,
Miłości skazanej
Na wieczne wygnanie;
Uniwersalne w swej wrażliwości.
4/5
Possession
Obsesja pożądania i szalonej zazdrości;
Efekty, choć świetne, bledną wobec intensywności
Opętanej gry pani
Isabelle Adjani
W szarym Berlinie, w macek gęstwinie, gdzie rozpacz jedynie gości.
4/5
Ricky Oh
Cudowna badziewność przenika tu wszystko,
Poza tym – bajecznie krwawe widowisko:
Bardzo źle kończą złe osoby
Rozczłonkowane na wszelkie sposoby –
Wchodź śmiało, uważaj – bo od krwi ślisko.
3.5/5
Seven Samurai
Historia uniwersalna i potężna
O przyjaźni, szlachetności, wielka, piękna;
Każdy z bohaterów nakreślony
Empatycznie, zwłaszcza “pozer” postrzelony,
Z miejsca klasyk, i każdemu go polecam.
4.5/5
Scott Pilgrim vs The World
Wspaniale komiksowa i przegięta
Opowieść o chłopaku i dziewczętach
Jest masa epickiego mordobicia
Laserów, eksplozji, rockowego wycia,
I sekundowych grepsów, od których brzuch pęka.
4.5/5
Skinamarink
Przez minut 15 patrzymy na ścianę,
Słuchając jak meble są przesuwane.
Co jakiś czas głos coś powie,
Znikają muszle klozetowe,
Czy horror, czy album ze zdjęciami oglądałem?
2/5
The Substance
Gdym oceniał tylko efekty specjalne
Dałbym 5, bo są fenomenalne;
Lecz fabuła wszelkie zakręty ścina
A satyra płaska, toporna, złośliwa;
Szokuje, obrzydza, lecz głębiej nic nie zostaje.
3/5
Superbad
Z początku zanosi się na dosyć ograną
Pozycję hormonalno-wulgarną;
Lecz nagle znienacka
Wśród żartów o wackach
Serdeczne cię uczucia ogarną.
3.5/5
Synecdoche, New York
Koszmar tworzenia, dzieło nie do skończenia;
Świat zamknięty w świecie – gdzie kończy się scena?
Sobowtórów przybywa,
Każdy każdego odgrywa,
Ciut pretensjonalnie, lecz po obejrzeniu głęboko rozbrzmiewa.
4/5
The Thin Red Line
Nawet w ogniu wojny u Malicka jest przepięknie,
Choć obsada taka pełna gwiazd, że zaraz pęknie.
Nie męczą trzy godziny trwania,
Gdy bitwa jest tak ukazana;
Choć trochę przegadane, wygrywa wrażliwość i serce.
4/5
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Jak wiem, że gra Frances – to w ciemno walę –
I po raz kolejny się nie rozczarowałem;
Bez przerwy tu się zmienia
Na bohaterów kąt patrzenia,
Choć trochę płycej niż zwykle – to chwalę.
3.5/5
Todo Sobre mi Madre
Pełna barw i uczuć opowieść o kobietach i dla kobiet, odmalowująca wszystkie rodzaje kobiecości z gracją i wspólczuciem. Opowieść piękna, choć nie wszystkie postacie potraktowane z równą dbałością. Filled with colors and emotion, a tale for women about women, presenting all shades of femininity with charm and compassion. A beautiful story, although not all characters were treated with equal care.
3.5/5
The Usual Suspects
Mimo oczywistych walorów rozrywkowych i intrygującej postaci pana Soze, po kilku tygodniach pamiętam tylko niedającego się lubić Spaceya i zwrot akcji stary jak świat. Despite obvious entertainment values and intriguing persona of mr Soze, after a few weeks I can only recall the unlikable mr Spacey and a twist old as time.
3/5
Werckmeister Harmonies
Tak są dłużyzny, lecz mnie nie nużą;
Wraz z czarnobielą atmosferze służą.
Świat, kameralny a jednak z rozmachem
Wciąga nas, robiąc zamęt pod dachem;
I urzeczony jestem tą podróżą.
4/5
Whiplash
Przejmujący portret chorej dynamiki
Goniącej za perfekcją zszarganej psychiki
Simmonsa belfer przeraża,
Jazz euforią zaraża,
Obowiązkowe, nawet jeśli nie lubisz muzyki.
4/5
Withnail & I
Ta wijąca się komedia jest jednocześnie o dwójce jakże podobnych i niepodobnych postaci, jak i o Anglii – tej rozpadającej sie miejskiej i zadufanej zaściankowej, oraz o przełomach – lat 60/70 i młodości oraz czymś dalej. +0.5 punktu za Danny’ego. The subject of this wriggling comedy is the two compatible and incompatible characters, as well as England – the dilapidated metropolitan one and the stuffy countryside one. Also about critical points – between the 60/70s, or between the youth and what awaits next.Additional 0.5 point for Danny.
4/5
A Woman Under the Influence
Naturalizm reżyserii bardzo do mnie przemawia,
A geniusz głównej aktorki wątpliwości nie pozostawia.
Jednak jak smutno nam widzom,
Patrzeć jak bardzo się wstydzą
I jak szkodzą chorej najbliżsi – o ciarki przyprawia.
3.5/5
Yi-Yi
Przekonał mnie w minutę ten obraz tak odległy
A jednocześnie bliski, i minuty biegły
Jak zaczarowane,
Gdy wiernie się wgapiałem
W ten tchnący czułością i prawdziwością film przepiękny.
4/5
Young Frankenstein
Niektóre żarty są świetne, niektóre fatalne,
A pomiędzy nimi niestety neutralnie.
Scenografia wygląda ładnie,
Aktorstwo czasami przesadne,
Oprócz kilku momentów, w pamięć nie zapadnie.