Seriale i flimeryki

Kronika obejrzanych filmów. Obraz, wspomnienie, ocena.

Gdzie się da, screen własny. W trakcie przeróbki na wersję limerykową

Journal of movies seen. A screenshot, an impression, a rating. 

Own screenshot wherever possible. Under reconstruction into a limerick version (sorry, Polish only)

10 Cloverfield Lane

W obliczu kosmicznej zagłady,

Powstał film co czasem nie daje rady.

Nie wszystko w nim mi zagrało,

Lecz dobrze się oglądało

Gdyż Goodman był nie od parady.

3.5/5

12 Angry Men

Na scenie wielkości pudełka

ciężko z widownią grać w berka.

Tylko dialogi 12 gości

I ich osobowości

Sprawiają, że powstaje rzecz wielka.

4.5/5

Ad Astra

Brad Pitt gra w miarę poprawnie

W typowym Sci-Fi gdzie (nie zgadniesz!):

Dziwny scenariusz mu każe

wędrować przez gwiezdne pejzaże;

Niemądre to, ale ładne. 

3.5/5

Aftersun

Wszystko tu jest uczuciem,

Co łączy ojca i córkę,

Tak pokazanym

I opowiedzianym

Że łzy same lecą ciurkiem.

4/5

All About Lily Chou-Chou

Nie wiadomo co tu bardziej dech zapiera:

Piękny obraz czy agresja co z młodych ócz wyziera;

Rzecz jest i piękna i smutna,

Natchniona oraz okrutna

Polecam i kiedyś obejrzę znów, jak się pozbieram.

4/5

Apocalypse Now

Słusznie przeszedł do grona klasyków

Bo jak żaden inny uwagę mą przykuł:

Przejmująco zagrany

I epicko ukazany

Koszmar wojny w malignie tropików.

4.5/5

As I Was Moving Ahead Occasionally I Saw Brief Glimpses of Beauty

Kiedy starszy pan z akcentem

Mówi ci że coś jest piękne,

Bierz się do oglądania!

Choć 5 godzin trwania

Sprawi że każda rura zmięknie.

3.5/5

Beau is Afraid

Spod pióra Astera Ari – coś nowego:

To miłość matczyna biednego

Beau wciąga wciąż w nowe

sytuacje groteskowe

Nerwica – cóż potworniejszego?

4/5

Black Swan

Brawo za specjalne efekty,

Lecz rażą grubo ciosane podteksty;

Jakaś dziwnie jest pusta

Na ekranie groza, rozpusta,

Jest tu rozmach, lecz brakuje reszty.

3/5

Blade Runner 2049

Epicko zrealizowany film godnie

Podjął i poniósł klasyki pochodnię;

Goslinga kreacja się sprawdza,

A akcja jest coraz ciekawsza

Choć ciut naciągany jest koniec.

4/5

Braindead

Muszę tu użyć, i sam się sobie dziwię,

Sformułowania “cudownie obrzydliwe”

W środku krwi i flaków schowane

piękny romans z bildungsromanem:

Przezabawne, przebrutalne, niemożliwe!

4/5

Caché

Zaczyna się jak rasowy kryminał

Ale w miarę jak czas filmu mijał

Dramaty się uwidaczniają

A intrygi znikają

Warto zostać, ze względu na klimat.

3.5/5

Citizen Kane

Dzika zazdrość zżera gdy oglądam dzieło

Które Orson stworzył ledwo ćwierć wieku mu stuknęło;

Majstersztyk aktorski, reżyserski,

Ze wszech miar wizjonerski

Ludzki i aktualny, choć tyle lat minęło.

4.5/5

Dear Zachary: A Letter...

Choć bardzo amerykański w montażu,

Dokument każdego pochłania od razu.

Zwroty akcji rozliczne

I odkrycia tragiczne

Wzruszą i skruszą serce nawet z głazu.

4/5

Desperately Seeking Susan

Neonowe frędzle, wypchane ramiona,

Dyskoteki, plastiki, i rzecz jasna Madonna.

Przy takiej porcji ejtisowości

Uśmiech sam na twarzy zagości,

Fest nostalgia humorem zaprawiona.

3.5/5

Donnie Darko

Gatunki mieszają się przy wtórze

muzyki z epoki i w hormonów chmurze;

I z satysfakcją

Śledzimy akcję

Gdy Gylenhall robi w czasie podróże.

3.5/5

The Endless

Na uboczu mieszka tajemnicza sekta;

W załamaniu światów, gdzie czas się zapętla;

Są tajemnicze istoty w jeziorze

I kosmiczni obserwatorzy,

Polecam – produkcja wciągająca i świetna.

4/5

Ghost World

Bhaterka zblazowana tak że ledwo dycha,

Gra aktorska to zjednuje, to znowu odpycha.

Na progu dorosłości

Powinno być więcej subtelności,

Bywa zabawnie, ale morał umyka.

3/5

Goodfellas

Doceniam aktorów kunszt mistrzowski

I Scorcese reżyserskie umiejętności

Lecz nigdy mi nie leży

Historia gdzie gangsterzy

Prezentowani są wśród takiego podziwu i nabożności.

3/5

The Green Book

Na faktach, a jednak sztampowo.

Aktorzy grają dobrze, a jednak papierowo.

Odhaczone obowiązkowe

Kwestie kulturowo-rasowe

Akurat by załapać się w kolejkę oskarową.

3/5

Hausu (House)

50 efektów na metr kwadratowy

I bluescreen wielowarstwowy

Plus niedorzeczne granie

I jakimś cudem powstanie

Hit kreskówkowo-horrorowo-komediowy!

4/5

It Follows

Im bardziej subtelne i w tle tym bardziej skuteczne;

Memiczne duchy z dużą buzią są zbyteczne.

Mamy tu świetne i straszne momenty,

I gdyby usunąć pop-horroru elementy,

Byłoby super, a jest po prostu nieźle.

3/5

The Killing of a Sacred Deer

Lanthimosowski klimat dziwno-drewniany

Tym razem nie pomaga fabule zaniedbanej;

I prócz świetnej kreacji pana

Barry’ego Keoghana

Jest średnio przekonująco i średnio ciekawie.

3/5

Kikujiro

Historię pozornie nienową

Lecz pomieszaną niestandardowo

I pełną barwnych postaci

(czasami bez gaci)

Kitano tu stworzył bajkową.

4/5

The Last House On The Left

Gra aktorska poniżej krytyki, błędy w montażu, idiotyczny soundtrack, a przede wszystkim sadyzm dla samego sadyzmu – nawet raz to za dużo. Bad acting, editing and continuity errors, idiotic soundtrack and above all sadism for sadism’s sake – even one viewing is too much.

2/5

The Lobster

Daj się pociągnąć w ten świat absurdalny

Gdzie singla żywot jest zawsze fatalny;

Aktorzy grają cudownie

Pokracznie i niewygodnie

A film pięknie nieprzewidywalny!

3.5/5

Lola Rennt

Brawurowo poprowadzona (i zapętlona) akcja , wybuchowe tempo i świetna ścieżka dźwiękowa gwarantują rozrywkę Ingenously designed (and looped) plot, explosive pace and fantastic soundtrack guarantee top entertainment.

3.5/5

Night Of the Living Dead

Brawurowo poprowadzona (i zapętlona) akcja , wybuchowe tempo i świetna ścieżka dźwiękowa gwarantują rozrywkę Ingenously designed (and looped) plot, explosive pace and fantastic soundtrack guarantee top entertainment.

3.5/5

No Country For Old Men

Dowod na to że z niby znajomych fragmentów można stworzyć coś niepowtarzalnego. Starcie dwóch bezkompromisowych sił, starannie omijające fabularne klisze, i oczywiście fantastyczna kreacja Bardema. A proof that familiar plot elements can be combined into something totally new. A clash of unrelenting forces, gracefully omitting all cliches of the genre, and of course fantastic part by Bardem.

4/5

Noroi: The Curse

Estetycznie, wyznacznik jakości dla analogowego horroru: nieostre sylwetki, rozmyte komentarze w tle robią niesamowity klimat. Wynagradza on w dużej części fabułę powiązaną sznurowadłem i klejem szkolnym. Esthetically, a model of analog horror: blurry silhouettes, barely audible whispers create an incredible atmosphere. It almost makes up for plotlines barely held together with thread and paper glue.

3.5/5

Oldboy (올드보이)

Brutalna i pełna błyskotliwej kinematografii opowieść o zemście i powiązanej z nią obsesji – i nie jest to to czego się spodziewamy. Co najmniej raz trzeba. Brutal and filled with ingenious cinematography, a tale of revenge and obsession connected to it – and it’s not what you expect. To be watched at least once.

4/5

Paranormal Activity

Mimo że amatorsko, naprawdę nie jest źle – wystarczająco przekonująco, a klimat VHS skutecznie napędza grozę. Ale ostatnie kilka sekund filmu skutecznie to niweluje, szkoda. Although amateurish, it really isn’t bad – the acting is convincing enough and the VHS atmosphere amps up the creepiness. However the last few seconds of the movie drad the rating drastically down.

3/5

Persona

Przepiękne obrazy – każdy kadr dziełem sztuki; genialna gra dwóch aktorek i smaczny postmodernizm w montazu. Najwyraźniej jednak mój intelekt przegrywa z potrójnym dnem akademickiej fabuły. Breathtaking shots – each frame a work of art; brilliant acting by both leads, and tastefully postmodern editing. But apparantly my intellect is not able to grasp the triple-nested, academic plot.

3.5/5

Le Pianiste

Beznadzieja pragnienia, matnia uczuć i zboczeń w której jednocześnie musi i nie ma prawa znaleźć się intymność i zrozumienie. Film bolesny i momentami okrutny, a jednak nie można się oderwać. Ale ciężko byłoby też do niego wrócić.  The hoplesness of desire, vacuum of repression and perversion which at the same time requires and eliminates possible intimacy and understanding. A painful and cruel movie, somehow hard to go away frombut equally hard to come back to.

3.5/5

Portrait de la jeune fille en feu

Popis dają  Haenel i Bajrami. Piękna sceneria, piękna opowieść o kobiecości, miłości skazanej na wieczne wygnanie, ale nie na śmierć. Uniwersalne i wzruszające. Particularly great performance by Haenel and Bajrami. Beautiful scenery, a beautiful tale about womanhood and love sentenced to banishmend but not death. Universal and touching.

4/5

Possession

Ofiarnie odegrane przez Adjani i Neila nieludzkie   szaleństwo i feeria emocji, w połączeniu z wyludnionym Berlinem, rozedrganą ścieżką dźwiękową i efektami specjalnymi daje klasyk horroru na płaszczyźnie psychicznej i fizycznej. The animal madness and myriad of emotions, plaed mercilessly by Adjani and Neil, combined with desolate Berlin, pulsating soundtrack and special effects, creates a classic of both physical and psychological horror.

4/5

Seven Samurai

Uniwersalnie prosta i ważna historia, mistrzowsko nakręcona, poraża rozmachem i pięknymi ujęciami – ale co przykuwa wzrok to fantastycznie napisane i zagrane postaci. Słusznie uznawany za majstersztyk i kamień milowy. Universally simple and important story, filmed masterfuly, riveting in its epic scope and beautifull shots. But what keeps us watching is the fantastically written and played main characters. Its status as a cinematography milestone is fully deserved.

4.5/5

Skinamarink

Przez minut 15 patrzymy na ścianę,

Słuchając jak meble są przesuwane.

Co jakiś czas głos coś powie,

Znikają muszle klozetowe,

Czy horror, czy album ze zdjęciami oglądałem?

2/5

Superbad

Z początku zanosi się na dosyć ograną

Pozycję hormonalno-wulgarną;

Lecz nagle znienacka

Wśród żartów o wackach

Serdeczne cię uczucia ogarną.

3.5/5

Synecdoche, New York

Koszmar tworzenia, egzystencjalna wiwisekcja, sztuka jako świat zjadający świat, sarkastyczny oniryzm, odpowiednia dawka czarnego humoru i tylko ciut Kaufmanowskiego on^nizmu. The nightmare of creation, existential vivisection, art as one world devouring another, sarcastic onirism, a good dose of black humor and just a tad of Kaufmanian on^nism.

4/5

The Usual Suspects

Mimo oczywistych walorów rozrywkowych i intrygującej postaci pana Soze, po kilku tygodniach pamiętam tylko niedającego się lubić Spaceya i zwrot akcji stary jak świat. Despite obvious entertainment values and intriguing persona of mr Soze, after a few weeks I can only recall the unlikable mr Spacey and a twist old as time.

3/5

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Jak wiem, że gra Frances – to w ciemno walę – 

I po raz kolejny się nie rozczarowałem;

Bez przerwy tu się zmienia

Na bohaterów kąt patrzenia,

Choć trochę płycej niż zwykle – to chwalę.

 

3.5/5

Todo Sobre mi Madre

Pełna barw i uczuć opowieść o kobietach i dla kobiet, odmalowująca wszystkie rodzaje kobiecości z gracją i wspólczuciem. Opowieść piękna, choć nie wszystkie postacie potraktowane z równą dbałością. Filled with colors and emotion, a tale for women about women, presenting all shades of femininity with charm and compassion. A beautiful story, although not all characters were treated with equal care.

3.5/5

Withnail & I

Ta wijąca się komedia jest jednocześnie o dwójce jakże podobnych i niepodobnych postaci, jak i o Anglii – tej rozpadającej sie miejskiej i zadufanej zaściankowej, oraz o przełomach – lat 60/70 i młodości oraz czymś dalej. +0.5 punktu za Danny’ego. The subject of this wriggling comedy is the two compatible and incompatible characters, as well as England – the dilapidated metropolitan one and the stuffy countryside one. Also about critical points – between the 60/70s, or between the youth and what awaits next.Additional 0.5 point for Danny.

4/5